Gravid-tips: Hva gjør du om du får Bekkenløsning/låsning?

Tydelig mangel på forskning av den gravide kvinnekroppen....

Alle gravide opplever en del endringer fysisk og psykisk gjennom et svangerskap. Informasjon og anbefalinger rundt flere ting er uklare og forskjellige - du får rett og slett helt ulike svar ettersom hvem du spør. Det har jeg hittil erfart - og mine gravide venninner. Det mangler fremdeles mye forskning rundt kvinnekroppen i dag omkring graviditet. Særlig dette som dreier seg om tabubelagte sykdommer og plager under svangerskapet. Og det oser av uvitenhet og fordommer mot mye av det en gravid kropp kan måtte oppleve. Synes dette er trist.

F. eks kan en gravid jente få beskjed om at hun må ta jerntabletter - men videre blir hun ikke advart mot at det kan fremkalle hemorider (pga at jern gir deg veldig hard mage) - og at hun også burde da legge om kosten sin slik at hun unngår dette. Jeg håper ikke jeg får hemorider - men det er faktisk 50% av alle gravide som får dette. Så til alle de som har dette eller får dette - du er ikke alene - og det er ikke flaut. Det er er få som snakker om det - eller faktisk tør å si fra til sin egen lege om dette.

Fremover kommer jeg til å skrive en del innlegg rettet til de som går gravide -  gi dem rett og slett noen gode tips! Alt fra klær, kosthold, ulike plager, babyutstyr etc.

Jeg har fått bekkenlåsning...

Jeg har fått det som heter bekkenlåsning. Bekkenløsning rammer 20-45 % av alle kvinner i svangerskape (kilde folkehelseinstituttet).

Det ble jeg nødt å gjøre noe med, da det gjør ar jeg ikke kan bevege meg normalt lenger. Jordmor ba meg bestille en hastetime hos naprapat eller kiropraktor - og jeg hadde min første behandling i går.

Nav og deres støtte - provoserende!

Staten dekker ikke denne type behandling. Gravide blir som regel henvist eller anbefalt fra deres jordmor eller fastlege om å oppsøke en fotsoneterapeut, akupunktør, fysioterapeut, naprapat eller kiropraktor, om de får symptomer på bekkenlåsning.

MEN det er kun fysioterapi som dekkes - OM LEGEN gir deg diagnosen om gangvansker. Og det en ser for de fleste gravide; er at fysioterapi ikke funker.

Det er så utrolig teit at ikke de andre behandlingsformene blir dekket. Da disse behandlingene stikker et dypt sugerør ned i lommeboka di. Det er merkelig at Norge ikke kn få øynene opp for at hver og en kvinnekropp er ulik - og derfor er det også ulikt hvilken behandling som funker. Det som hjelper de fleste er en naprapat eller en kiropraktor - har jeg fått høre av min jordmor. En kvinne som snakker med mange, andre gravide hver eneste dag. Hvorfor hører ikke Nav på de?

Hva er bekkenløsning?

(også kjent som bekkenleddssyndrom) er en lidelse som rammer mange kvinner i forbindelse med svangerskap og fødsel. Halvparten av norske kvinner rapporterte i en studie å ha rygg- og/eller bekkensmerter i løpet av svangerskapet]. For noen av disse kvinnene vedvarer også smertene etter fødselen. 

Hos alle gravide skjer det en hormonell prosess som gjør at leddbånd blir mer tøyelige og bekkenet blir mer fleksibelt. Dersom slakkingen av leddbåndene i symfysen og/eller iliosacralleddene medfører smerte på en slik måte at kvinnen har vanskelig for å fungere i det daglige, kalles det bekkenleddssyndrom.   (Hentet fra Wikipedia).

MITT BEKKENLØSNINGSTIPS:

Når du opplever noe som gravid - så får man såååå mange ulike tips. Jeg blir nesten litt irritert på alle de som absolutt liksom vet hva du skal gjøre - men som egentlig ikke har peiling.

"Gå til fysioteraput"                    <----------->     "Kiropraktor er vel ikke så lurt for gravide"

"Akupunktur er det beste"     <------------->     "Nei, sånn akupunktur hjalp ikke meg noe..."

"Tren som vanlig - sykling er veldig bra for bekkenet!"   <----------->     " Ikke trening nå - ta det med ro"

"Gå med bittesmå skritt"             <----------->             "Gå normalt du"

Tips 1: Du kjenner kroppen din best - så lytt heller til den du og din intuisjon om hva du tror er best. Jeg følte det var helt feil å kaste meg på en sykkel i går - da jeg så vidt klarte å gå - men det var rådet jeg fikk fra en. Mens timer senere fikk jeg treningsforbud en uke fra en annen....

Tips 2: Jeg hadde min første behandlig hos naprapat i går - og jeg merket stor forskjell etter bare denne ene gangen. Jeg var virkelig positivt overrasket. Hvordan var det mulig å merke så stor endring? Jeg har ikke prøvd noe av de andre behandlingstypene foreløpig - men kan virkelig anbefale dette. Det koster litt da. 650,- kr bet jeg - og behandlingen varte vel i 40min. Men forhåpentligvis trenger jeg ikke så mange behandlinger - og kan begynne å trene opp bekkenet på egenhånd igjen på SATS. Men til tirsdag fikk jeg ikke lov å trene og helst ikke gå på asfalt. Fikk og tøyeøvelser som skal gjøres to- tre ganger for dagen. 

Tips 3: Mas på Nav - gi tilbakemelding til dem - kanskje noe blir gjort i fremtiden?

4 kommentarer

framineoyne

07.okt.2011 kl.22:45

Mange gode tips her ja :)

Camilla Tolaas

07.okt.2011 kl.22:51

framineoyne: Takker:) Og flere kommer :)

Snarl og spiren <3

08.okt.2011 kl.18:20

Jeg slet masse med ryggen i forrige svangerskap. Jeg kunne ikke gå ut på tur, og måtte ta det helt med ro en stund. Etter hvert kunne jeg gå veldig korte turer. Det hjalp, for de korte turene holdt meg aktiv, uten at det ble for belastende. Jeg fikk ingen diagnose, kom ikke langt nok i svangerskapet. Denne gangen kjenner jeg bittelitt innimellom, men jeg tror faktisk at det har hjulpet at jeg har gått ned noen kilo mellom de to svangerskapene + at jeg har sko som støtter opp veldig. Hat hørt fra en at det hjalp henne å ha et lavglykemisk kosthold, og det er jeg veldig nysgjerri på.

Camilla Tolaas

09.okt.2011 kl.11:18

Snarl og spiren: Så kjedelig å høre - men ja det er mange som sliter med ryggen i svangerskapet. Bekkenplagene sitter helt nede i korsryggen, eller foran ved skambenet. Men de fleste kjenner ryggplager.Ja, Gode sko- med skikkelig demping, ikke gåing på asfalt, gå tur i terreng i stedet er enkle forhåndsregler som funker

;) Det med kostholdet har jeg ikke hørt før? Nå ble jeg nykjerrig. Selv har jeg lagt om kostholdet siste måneden pga sterk kvalme - jeg unngår en del melkeprodukter, mindre brød og spiser ikke frukt. Det har hjulpet litt ;)

Skriv en ny kommentar

Camilla Tolaas

Camilla Tolaas

26, Oslo

Camilla heter jeg! Jeg er 26 år og kommer opprinnelig fra Hønefoss. Blogging er for meg givende på flere måter. Jeg har vært gjennom mye i livet på godt og vondt - og synes det er fint å dele erfaringer. Her deler jeg også glimt fra hverdagen min.

hallo

Kategorier

Arkiv

hits